Iveco Stralis Hi-Way - Kamion, nyerges vontatĂł – TechnolĂłgia

Motor

Az Iveco Stralis Hi-Way Cursor FPT Industrial motorokkal ĂŠrhető el, amelyek alacsony Ăźzemanyag-fogyasztĂĄst ĂŠs kivĂĄlĂł teljesĂ­tmĂŠnyt biztosĂ­tanak.

A manuĂĄlis, automatizĂĄlt ĂŠs automata vĂĄltĂłval is kaphatĂł Iveco Stralis Hi-Way modellekhez soros, 6 hengeres felĂŠpĂ­tĂŠsű FPT Industrial Cursor motorok szĂĄmos lĂśkettĂŠrfogat-vĂĄltozatban (8, 10 ĂŠs 13 literes az Euro V tĂ­puscsalĂĄdnĂĄl; 9, 11 ĂŠs 13 literes az Euro VI tĂ­puscsalĂĄdnĂĄl) rendelhetők, a dĂ­zelmotorok esetĂŠben nyolcfĂŠle (310-től 560 lĂłerőig), a CNG-motorok esetĂŠben pedig hĂĄromfĂŠle (270-től 330 lĂłerőig) teljesĂ­tmĂŠnnyel. Az Iveco Stralis Hi-Way motorok mindegyikĂŠt alacsony Ăźzemanyag-fogyasztĂĄs ĂŠs kivĂĄlĂł teljesĂ­tmĂŠny jellemzi, maximĂĄlis nyomatĂŠkuk pedig mĂĄr nagyon alacsony (1000 ford/perc) fordulatszĂĄmtĂłl rendelkezĂŠsre ĂĄll. Mivel kevesebb sebessĂŠgvĂĄltĂĄsra van szĂźksĂŠg, ez a rugalmassĂĄg nagy hatĂŠkonysĂĄggal ĂŠs vezetĂŠsi kĂŠnyelemmel pĂĄrosul az Iveco Stralis Hi-Way esetĂŠben.

Az Iveco Stralis E5/EEV motorvĂĄlasztĂŠka

Motor tĂ­pus     C8   C10   C13
Hengerek /
szelepek szĂĄma
    6/24   6/24   6/24
ĂśsszlĂśkettĂŠrfogat cm3   7790   10300   12880
               
Legnagyobb
teljesĂ­tmĂŠny
kW (LE)/1/min   228(310)/1650-2400   309(420)/1450-2000   368(500)/1550-1900
242(330)/1650-2400 330(450)/1500-2100 412(560)/1550-1900
265(360)/1700-2400    
Legnagyobb
nyomatĂŠk
Nm/1/min   1300/1200-1700   1900/1050-1550   2300/1000-1500
1400/1100-1700 2100/1050-1500 2500/1000-1600
1500/1100-1700    
SzĂĄraz tĂśmeg kg   680   932   1006


Az Iveco Stralis Hi-Way E6 motorvĂĄlasztĂŠka

Motor tĂ­pus     C9   C11   C13
Hengerek /
szelepek szĂĄma
    6/24   6/24   6/24
               
Legnagyobb
teljesĂ­tmĂŠny
LE   310   420   500
330 460 560
360 480  
400        
Legnagyobb
nyomatĂŠk
Nm   1300   1900   2300
1400 2150 2500
1650 2250  
1700    

HajtĂĄslĂĄnc

Az Iveco kizĂĄrĂłlag a legjobb minősĂŠgű alkatrĂŠszeket ĂŠs a legjobb technolĂłgiĂĄt hasznĂĄlja, hogy a Cursor motorok ĂĄltal leadott teljesĂ­tmĂŠny a lehető legkisebb vesztesĂŠggel jusson el a hajtott kerekekhez.

A sebessĂŠgvĂĄltĂłknak szĂĄmos vĂĄltozata van:

  ZF kĂŠzivĂĄltĂł 9 vagy 16 fokozattal. („Servoshift” rendszerű rĂĄsegĂ­tĂŠs szolgĂĄl arra, hogy a sebessĂŠgvĂĄltĂĄs igazĂĄn szemĂŠlyautĂłs lehessen)
  Alison automata (kimondottan a „Stop and  go” fuvarfeladatokhoz fejlesztve)
  EuroTronic teljesen automatizĂĄlt, 12 sebessĂŠgi fokozattal

A hagyomĂĄnyos sebessĂŠgvĂĄltĂłkkal ĂśsszehasonlĂ­tva, az EuroTronic egysĂŠg jelentős előrelĂŠpĂŠs a vezetĂŠsi kĂŠnyelmet illetően, mivel a sebessĂŠgvĂĄltĂł kart a műszerfalon elhelyezett kapcsolĂłk helyettesĂ­tik.

A sebessĂŠgvĂĄltĂł automatizĂĄlĂĄsi elve a leggazdasĂĄgosabb ĂźzemeltetĂŠs elĂŠrĂŠsĂŠre tĂśrekszik, mivel mindig a legmegfelelőbb sebessĂŠgi fokozat kivĂĄlasztĂĄsĂĄt garantĂĄlja. MegĂłvja a motort a tĂşlpĂśrgĂŠstől ĂŠs ezzel egy időben, csĂśkkenti a tengelykapcsolĂł tĂĄrcsa kopĂĄsĂĄt, a jĂĄrmű Ăźzemanyag fogyasztĂĄsĂĄt ĂŠs a zajkibocsĂĄtĂĄst egyarĂĄnt.

Az Arvin Meritor ĂŠs az Iveco hĂĄtsĂł hidak rendkĂ­vĂźl ellenĂĄllĂłak ĂŠs csak csekĂŠly karbantartĂĄst igĂŠnyelnek; hagyomĂĄnyos vagy kerĂŠkagy-ĂĄttĂŠtellel rendelkező kivitelben ĂŠrkeznek a mĂŠg nagyobb megbĂ­zhatĂłsĂĄg ĂŠs az egyre speciĂĄlisabb fuvarfeladatok ĂĄltal tĂĄmasztott igĂŠnyek kielĂŠgĂ­tĂŠse vĂŠgett. 

KĂśrnyezetvĂŠdelem

Az egyedĂźlĂĄllĂł HI-eSCR utĂłkezelő technolĂłgia, az FPT Industrial ĂĄltal tervezett ĂŠs szabadalmaztatott katalitikus redukciĂłs rendszer rĂŠvĂŠn az Iveco Stralis Hi-Way az egyetlen olyan nehĂŠzgĂŠpjĂĄrmű a piacon, amely kipufogĂłgĂĄz-visszavezetĂŠs (EGR) nĂŠlkĂźl teljesĂ­ti az Euro VI kibocsĂĄtĂĄsi hatĂĄrĂŠrtĂŠkeket. A nagy hatĂŠkonysĂĄgĂş SCR rendszer az Iveco Stralis Hi-Way esetĂŠben tĂśbb mint 95%-kal csĂśkkenti a nitrogĂŠn-oxidok szintjĂŠt. Az Euro VI jĂĄrművekhez kifejlesztett FPT Industrial utĂłkezelő technolĂłgia egyedi ĂŠs kĂźlĂśnleges, mivel az Ăźzemanyag-fogyasztĂĄs nĂśvekedĂŠse nĂŠlkĂźl teljesĂ­ti a szigorĂş nitrogĂŠnoxid-kibocsĂĄtĂĄsi hatĂĄrĂŠrtĂŠkeket. A Hi-eSCR technolĂłgiĂĄval felszerelt motor kiegĂŠszĂ­tő hűtĂŠst nem igĂŠnyel, Ă­gy az egyedi megoldĂĄs lehetővĂŠ teszi az utĂłkezelĂŠsi rendszer egyszerűsĂ­tĂŠsĂŠt ĂŠs a meglĂŠvő kabinstruktĂşra hasznĂĄlatĂĄt.

Az EGR rendszerrel ĂśsszehasonlĂ­tva, az Iveco ĂĄltal vĂĄlasztott rendszer szĂĄmos előnyĂśkkel bĂ­r mind a kĂśrnyezet, mind pedig az Iveco Stralis Hi-Way vĂĄsĂĄrlĂłi szĂĄmĂĄra:

  nagyobb teljesĂ­tmĂŠny ĂŠs nagyobb nyomatĂŠk az azonos hengerűrtartalom mellett
  kisebb tĂśmegek
  alacsonyabb Ăźzemanyag fogyasztĂĄs, a magasabb befecskendezĂŠsi nyomĂĄsnak kĂśszĂśnhetően
  kevesebb energia ĂŠs hővesztesĂŠg
  kevesebb olajcsere szĂźksĂŠges azonos futĂĄsteljesĂ­tmĂŠny mellett

MegbĂ­zhatĂłsĂĄg

Az Iveco Stralis Hi-Way megbĂ­zhatĂłsĂĄg egyet jelent megtartani az Ă­gĂŠreteket – megbĂ­zhatĂłsĂĄg, tartĂłssĂĄg ĂŠs a legmagasabb fokĂş biztonsĂĄg minden kĂśrĂźlmĂŠny kĂśzĂśtt. A fĂŠkrendszer a tĂĄrcsafĂŠkekkel EBS ĂŠs EPS rendszerekkel biztosĂ­tja a lehető legrĂśvidebb fĂŠktĂĄvolsĂĄgot, mindenfĂŠle terhelĂŠsi ĂŠs ĂştminősĂŠgi paramĂŠterek mellett.

Az Iveco Turbo Brake (dekompressziĂłs motorfĂŠk) ĂŠs az Intarder meglĂŠte, mind-mind a hajtĂĄslĂĄnc ĂŠlettartamĂĄt nĂśvelik, ĂŠs nagy kereskedelmi sebessĂŠget biztosĂ­tanak. A nagy nyomatĂŠk (ami mĂĄr 1000 1/ min fordulatszĂĄmtĂłl rendelkezĂŠsre ĂĄll) biztosĂ­tja a motor optimĂĄlis műkĂśdtetĂŠsĂŠt, megbĂ­zhatĂłsĂĄgĂĄt ĂŠs tartĂłssĂĄgĂĄt.

TartĂłssĂĄg

Az Iveco hĂ­res az alvĂĄzai robosztussĂĄgĂĄrĂłl. A Stralis Hi-Way alvĂĄzak hossztartĂłi U keresztmetszetű, szűkĂźlő szelvĂŠnyű elemek, melyekhez speciĂĄlis anyagbĂłl (Fe E 490- nagy szakĂ­tĂłszilĂĄrdsĂĄgĂş acĂŠl) kĂŠszĂźlt 6, 7-7, 7 mm falvastagsĂĄgĂş kereszttartĂłkat szegecselnek. A mechanikai szilĂĄrdsĂĄgra vonatkozĂł szabvĂĄnyok ĂŠpp oly szigorĂşak, mint az elektromos ĂŠs elektronikus rendszerek esetĂŠn.

Az Iveco Stralis Hi-Way elektromos vezetĂŠkezĂŠsĂŠt a CAN-Bus ĂŠs a multiplex rendszerek architektĂşrĂĄja szerint ĂŠpĂ­tettĂŠk meg. Ez a megoldĂĄs biztosĂ­tja a jĂĄrmű tĂśbb egysĂŠgeihez ĂŠs ĂŠrzĂŠkelőihez tartozĂł minden vezĂŠrlőegysĂŠgnek, a megbĂ­zhatĂł ĂŠs hatĂŠkony kommunikĂĄciĂłt. A Multiplex technolĂłgia lehetővĂŠ teszi, hogy tĂśbbfĂŠle jel haladhasson egyidőben a vezetĂŠken.

A vezetĂŠk szĂĄmĂĄnak (-45%) ĂŠs a csatlakozĂĄsi pontok szĂĄmĂĄnak csĂśkkentĂŠse egy sokkal megbĂ­zhatĂłbb, elegĂĄnsabb ĂŠs tisztĂĄbb elrendezĂŠst eredmĂŠnyezett az alvĂĄzon, ĂŠs nagyban hozzĂĄjĂĄrult az elektromos rendszer egyszerűbb javĂ­tĂĄsĂĄhoz is.

FĂŠkrendszer

A teljes Iveco Stralis Hi-Way modellcsalĂĄd a Knorr gyĂĄrtmĂĄnyĂş hűtĂśtt tĂĄrcsafĂŠkekkel szerelt (pneumatikus műkĂśdtetĂŠssel ĂŠs EBS elektronikus vezĂŠrlĂŠssel kiegĂŠszĂ­tve).

Az EBS optimalizĂĄlja a jĂĄrművezető fĂŠkezĂŠsi műveletĂŠt; amint a lĂĄbĂĄt a fĂŠkpedĂĄlra helyezi, abban a pillanatban meghatĂĄrozza a lassĂ­tĂĄs mĂŠrtĂŠkĂŠt, ĂŠs a fĂŠkrendszer elektronikus vezĂŠrlőegysĂŠge ennek megfelelően ĂĄllĂ­tja be, a lassĂ­tĂĄs paramĂŠtereit:

  szabĂĄlyozza a jĂĄrmű fĂŠkmunka-hengereiben a fĂŠklevegő nyomĂĄsĂĄt
  szabĂĄlyozza a pĂłtkocsi fĂŠkeket műkĂśdtető fĂŠklevegő nyomĂĄsĂĄt, Ă­gy tudja Ăśsszehangolni a szerelvĂŠny tengelyei kĂśzĂśtt a fĂŠkerő elosztĂĄsĂĄt.
  műkĂśdteti az ITB-t (Iveco Turbo Brake – dekompressziĂłs motorfĂŠk)

AzoknĂĄl a fuvarfeladatoknĂĄl ahol gyakran kell meredek lejtős Ăştszakaszon haladni, cĂŠlszerű vĂĄlasztĂĄs lehet az Iveco Stralis Hi-Way mĂĄsodik generĂĄciĂłs ZF Intardere, mely immĂĄron szĂŠlesebb motorfordulatszĂĄm tartomĂĄnyon belĂźl kĂŠpes leadni a legnagyobb fĂŠkező nyomatĂŠkĂĄt. Kisebb a teljesĂ­tmĂŠny vesztessĂŠg is, alapjĂĄrati fordulatszĂĄmnĂĄl ebből adĂłdĂłan csĂśkkenti az Ăźzemanyag fogyasztĂĄst is.

BiztonsĂĄg

A teljes Iveco Stralis nyergesvontatĂł modellpaletta mĂĄr ESP – elektronikus menetstabilizĂĄlĂł rendszerrel is rendelhető.

Az ESP szĂĄmos funkciĂłja mellett olyan Ăşj elemeket is tartalmaz, melyek az aktĂ­v biztonsĂĄg terĂŠn kifejlesztett legĂşjabb eredmĂŠnyeket tĂźkrĂśzik:

  a Hill Holder segĂ­t a vezetőknek az emelkedőn valĂł elindulĂĄs sorĂĄn, nĂŠhĂĄny mĂĄsodpercig megakadĂĄlyozva a jĂĄrmű hĂĄtragurulĂĄsĂĄt
  ACC (Adaptive Cruise Control – ProgramozhatĂł sebessĂŠgtartĂł automatika) ez a rendszer segĂ­t a jĂĄrművezetőnek abban, hogy biztonsĂĄgos kĂśvetĂŠsi tĂĄvolsĂĄgot tarthasson az előtte haladĂł jĂĄrmű mĂśgĂśtt. A beĂŠpĂ­tett ĂŠrzĂŠkelők jelzik, ha a kĂśvetĂŠsi tĂĄvolsĂĄg veszĂŠlyesen lecsĂśkken. A rendszer – elkerĂźlendő az ĂźtkĂśzĂŠst – előszĂśr a turbĂłfĂŠket aktivĂĄlja a lassĂ­tĂĄshoz, majd az intardert ĂŠs vĂŠgĂźl az Ăźzemi fĂŠkeket.
  a Lane Departure Warning System – SĂĄvelhagyĂĄsra figyelmeztető rendszer jelez, ha a jĂĄrmű ĂĄtlĂŠpi a forgalmi sĂĄvok kĂśzĂśtti felezővonalat anĂŠlkĂźl, hogy az irĂĄnyjelzőket műkĂśdtetnĂŠnk.